חגורות גב לגיבנת (קיפוזיס)

חגורות גב לגיבנת (קיפוזיס) מה חשוב לדעת עליהן?

תוכן עניינים:

חגורות גב לגיבנת (קיפוזיס) מה חשוב לדעת עליהן?

גיבנת, או בשמה המקצועי קיפוזיס היא עיקול יתר של החלק העליון של עמוד השדרה, זאת בשונה מעיקול יתר של החלק התחתון של עמוד השדרה שמכונה עקמת. קיפוזיס הוא מצה שמתקיים כאשר העיקול הטבעי של עמוד השדרה הוא גדול מהממוצע. הדבר הבולט בקיפוזיס הוא הבליטה על הגב העליון שמכונה גיבנת. אנשים סובלים מקיפוזיס ייטו להיות שמוטי כתפיים וכפופים. גיבנת אינה רק תופעה אסתטית אלא היא גם בעלת משמעות בהקשר של לחץ על עמוד השדרה, כאבים ואפילו קשיי נשימה בשל לחץ על הריאות.

כיצד נגרם קיפוזיס?

בעיות מגוונות עלולות להוביל למצב של קיפוזיס וביניהן ניוון הדיסק בין חוליות עמוד השדרה לאורך השנים, מום מולד שהוביל להתפתחות לא תקינה של עמוד השדרה ברחם, מחלת הסרטן וטיפולים נגד סרטן שמובילים להחלשת החוליות ולהסתברות גבוהה יותר של שברי דחיסה, אוסתיאופורוזיס שמוביל לשברי דחיסה, מחלת שויירמן שגורמת להאצה מהירה בקצב הצמיחה תסמונות שונות, גידולים בעמוד השדרה, פוליו, זיהום בעמוד השדרה, מחלת פאג'ט, דיסטרופיות של השריר, מחלות שקשורות למערכת האנדוקרינית או כאלה שמשפיעות על רקמות החיבור.

בשאלה כיצד לטפל בקיפוזיס – בין אם חגורת גב לגיבנת (קיפוזיס) ובין אם טיפול אחר חשוב לאבחן באיזה סוג מדובר. גיבנת יציבתית היא הנפוצה ביותר ונובעת מיציבה לא נכונה שמובילה להתעגלות של החוליות. ניתן לטפל בה והיא אינה נחשבת לבלתי הפיכה. גיבנת מבנית נחשבת חמורה וזוויתית יותר ולעתים היא גורמת לבעיה באזור מסוים בעמוד השדרה. גיבנת מבנית יכולה להיות ראשונית כלומר מלידה או משנית כלומר כזו שהתפתחה עקב מצב בריאותי ראשוני אחר כמו למשל היחלשות עד שבר של חוליות בשל אוסטאופורוזיס בעמוד השדרה.

איך יודעים שזו גיבנת?

הסימפטום השכיח ביותר לגיבנת הוא מראה כפוף של הגב. סימנים אחרים יכולים להיות קשיחות של הגב, עייפות של השרירים וכאבים בגב. התסמינים נוטים להיות סטטיים ולא להחמיר עם הזמן. במקרים חמורים עלול לחול שינוי במצב הגיבנת כך שהיא תגדל יותר ויותר. במקרים חמורים במיוחד עלולה להתרחש דחיסה של  עמוד השדרה שתגרום לחולשה ואובדן שליטה על סוגרים ובמקרים מסוימים אף לאובדן תחושה.

חגורת גב לגיבנת (קיפוזיס) - מהו הטיפול המתאים?

התאמת טיפול נעשית לפי חומרת המצב והסיבות להיווצרותו. במקרים מסוימים ייעשה שימוש בחגורת גב וטיפולי פיזיותרפיה ובמידת הצורך יישקל טיפול ניתוחי. חגורת גב לגיבנת (קיפוזיס) עשויה לעצור את החמרת מצב הקיפוזיס  ובמיוחד במקרה של ילדים זהו טיפול מועדף ומומלץ שמביא לתוצאות טובות.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
Email

לכל שאלה השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם!